GUIDE FÖR PRIVATPERSONER
Ta bort sökresultat från Google
– tips från experterna
Hur du döljer, trycker ner eller tar bort sökresultat från Google, Bing och andra sökmotorer.
Det första folk gör när de vill veta något om dig är att söka på Google, Bing eller andra sökmotorer. Så hur kan du dölja eller ta bort sökresultat från Google, och vad mer finns det att göra för att folks första intryck ska bli positivt? Vi på Oico Integrity är experter på området rykteshantering och erbjuder nedan våra bästa tips.
Tänk om du har stökigt hemma och får veta att en ny kollega, vän, klassförälder eller kanske till och med framtida arbetsgivare ska komma och hälsa på. Du skulle vilja städa upp ordentligt innan de kommer, eller hur?
Samma sak gäller för Google, Bing och de andra sökmotorerna på nätet. De flesta börjar trots allt med att göra google-sökningar när de vill veta något om dig. Och då vill du inte att skräp eller skelett i garderoben ska förstöra deras första intryck.
Så hur gör du för att få bort negativ information om dig på nätet?
Be de som publicerat uppgifterna att ta bort det
Första steget för att ta bort personuppgifter på nätet är att direkt kontakta den person eller företag som har publicerat det. Genom att gå till källan kan du ofta få snabbast och säkrast resultat. För om ditt mål är att ta bort sökresultat från Google, så finns det ju inget bättre sätt än att rätt och slätt ta bort själva innehållet.
Här är några steg och tips för att närma dig dem:
1. Ta reda på vem du ska prata med
Först och främst, avgör vem som är rätt person att kontakta. Det kan vara upphovsmannen till innehållet, den som äger sajten, en ansvarig utgivare, moderator eller administratör.
2. Var tydlig men vänlig i din förfrågan
När du tar kontakt, var artig och försök förklara tydligt varför du vill att innehållet tas bort. Det hjälper att vara konkret och att nämna exakt vilket innehåll du vill få bort.
3. Ange juridiska skäl
Om innehållet bryter mot lagen, påpeka det. Många stora webbplatser har procedurer för att hantera skadligt innehåll eller innehåll som bryter mot lagar och förordningar. Tänk dock på att Sverige är ett av världens främsta länder när det kommer till yttrandefrihet. Om en sajt har så kallat utgivningsbevis så skyddas de av yttrandefrihetsgrundlagen (YGL), och kan publicera allt möjligt som vanliga webbsidor inte får.
Fler tips när du kontaktar webbsidorna
Berätta din historia. Människor reagerar positivt på det som är äkta. Förklara personligen hur detta innehåll skadar dig eller ditt rykte.
Var specifik. Inkludera länkar till det specifika innehållet och beskriv varför informationen är problematiskt.
Ge förslag till lösning. Om du kan erbjuda en kompromiss, gör det. Kanske kan de redigera innehållet istället för att helt ta bort det?
Håll det professionellt. Även om du känner dig frustrerad så bör du undvika att vara aggressiv och komma med hot. En konstruktiv ton ökar chansen att de med makten samarbetar med dig.
Kom ihåg att även om du känner dig kränkt eller är orolig över något som någon publicerat om dig på internet, är en vänlig och ärlig förfrågan oftast det mest effektiva sättet att få saker gjorda.
Låt inte en googling stå i vägen för din framtid
Minska skadan av sökresultat på Google
Om du inte kan få bort informationen från webbsidorna, så kan du försöka tona ner eller korrigera den bild som ges av dig. Här går vi igenom två olika sätt.
Tryck ner sökresultat så de inte syns (lika mycket)
Detta är ett knep som även företag kan använda sig av. Genom att presentera ”korrigerande” information på rätt sätt, så kan du helt enkelt få det att synas före det dåliga. Detta är ett rätt bra alternativ när det inte går att att ta bort sökresultat från Google, Professionella företag som sysslar med rykteshantering brukar skapa flera olika webbsidor, och kan på så sätt trycka ner de dåliga sökresultaten så långt att de knappt syns.
Några tips om du vill göra det själv:
1. Försök förstå varför visa sökresultat hamnar högt upp
Så kallad SEO (Search Engine Optimization, eller på svenska sökmotoroptimering) är en hel vetenskap. Google sägs ha över 160 olika saker de tittar på när de bedömer hur högt en webbsida ska synas vid sökning på till exempel ditt namn.
I huvudsak finns det dock två sätt att hamna högt upp: Skriv långt och bra, samt se till att rätt webbsidor länkar till din sida. Helst gör du båda.
2. Skapa ditt eget innehåll
För att kunna konkurrera med de stora webbsidorna behöver du skriva långt, mycket och på ett sätt som Google tycker är bra. Tack vare AI är det dock inte lika svårt som det en gång var. Här finns t.ex. en guide om hur du skriver bra blogginlägg med hjälp av AI.
Tänk på att dela positiva saker om dig själv, som framgångar, intressen eller värderingar.
3. Få länkar från andra webbsidor
Att få länkar av rätt sort är svårt och kräver mycket jobb. Denna guide för att få “backlinks” går igenom det hela punktvis.
Egentligen kan det hela dock sammanfattas i en enda punkt: Gör det bara om du har väldigt mycket fritid.
Erbjud korrekt eller alternativ information
Om det finns kritik mot dig så kan du skapa en sida eller svara med ett inlägg där du förklarar situationen eller visar hur du har förändrats sedan dess.
Tänk på detta när du förklarar din sida av myntet:
Var ärlig. Om kritiken stämmer, erkänn det och förklara vad du har lärt dig av situationen. Folk uppskattar ärlighet och folk som vill bättra sig
Var saklig. Berätta din sida av historien på ett lugnt och faktabaserat sätt. Det är bättre än att bara påstå att folk ljuger eller tjata om varför du är så bra.
Erbjud bevis. Om du har information eller bilder som stödjer din ståndpunkt, dela dem för att förstärka din berättelse.
På diskussionsforum kan det även vara viktigt att ha med sig detta:
Behåll lugnet. Det är lätt att bli arg och gå till attack när någon kritiserar dig, men försök att svara lugnt och respektfullt.
Var kortfattad i dina svar. För långa svar kan uppfattas som defensiva. Håll dig till saken och var koncis.
Fråga om mer information. Ibland baseras kritiken på missförstånd. Genom att be om mer information kan du klargöra situationen.
Undvik gräl. Det ger sällan något att hamna i en lång diskussion med någon som inte vill förstå. Om en person fortsätter att vara oförsonlig, överväg att sluta svara.
Ibland är det bättre att inte svara. Om ett specifikt forum eller webbplats är väldigt tjafsigt och oseriöst, så kan det vara bättre att inte svara alls.
Är du lite mer vågad finns det några roliga tips på hur du vinner en diskussion här.
Hur gör jag för att ta bort sökresultat från Google?
Ibland kan Google vara skyldiga att ta bort sökresultat till sidor som handlar om dig. Även om informationen på själva sidorna inte strider mot någon lag, kan det vara olagligt för Google att visa länkar till sidorna.
Det räcker dock inte att bara utbrista ”ta bort sökresultat Google!”. Ett av de vanligare sätten är istället att begära att de döljer sökresultatet i enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) och den så kallade “rätten att bli bortglömd”.
Det gäller dock att hålla tungan rätt i mun (eller ta hjälp av en expert). Google nekar mer än hälften av alla krav på borttagning. För vissa webbsidor, som Flashback, så har de historiskt sett bara godkänt en tredjedel.
Tips (och fällor) för att få bort Google-sökningar
Ha rätt från början (och undvik dödsloopen)
Googles har vissa rutiner för hur de kommunicerar kring krav om borttagning av sökresultat. Om du hör av dig med ett felaktigt krav kan du snabbt hamna i det vi på Oico kallar för “dödsloopen”. Det innebär att Google helt slutar bry sig om vad du skriver och bara ger dig samma standardsvar om och om och om igen – även om du har rätt i sak!
Vi på Oico kan oftast lösa detta. Men det brukar krävas mer arbete och ta längre tid än om vi hanterar ärendet redan från början.
Läs om vad vi kan hjälpa dig med →
Försök läsa mellan raderna när du tolkar svaren
Google använder ett antal standardsvar när de får krav om att länkar ska tas bort från deras sökresultat. Dessa svar kan vara svåra att tolka. Speciellt som de aldrig svarar på frågor eller anger några specifika detaljer gällande vad du skrivit. Försök därför läsa mellan raderna och förstå vad problemet egentligen är.
Var beredd på att framställa bevis
Du måste ofta kunna bevisa att innehållet faktiskt bryter mot någon lag. I många fall kan detta vara svårt, särskilt om det gäller förtal. Google brukar bara godta förtal som skäl om det redan finns en dom från en domstol gällande förtal. Men ibland kan man ändå visa fakta som motsäger vad som står på sidorna. Var kreativ och tänk utanför boxen!
Sökträffar som inte försvinner trots att Google säger det
Google har en ovana att påstå att vissa webbsidor inte syns i deras sökresultat, trots att de gör det klart och tydligt. Att få dem att ändra sig är en konst i sig, och här kan det vara smart att ta hjälp av oss som är proffs. Bing har också samma problem, och vi på Oico har startat en process för att tvinga dem att göra detta i enlighet med den aktuella lagstiftningen.
Var beredd på sökresultat som “kommer tillbaka”
Om du lyckas få bort ett sökresultat från Google, så kan det mycket väl komma tillbaka så snart som några timmar senare.
Detta beror på att ett sökresultat är lika med en webbadress. Senast förra året fastställdes en dom i kammarrätten som gav Google rätt i den tolkningen. Därför skapar många webbsidor flera adresser till samma eller liknande innehåll, och Google genererar i sin tur nya sökresultat av dessa. Som du å din tur också måste försöka få bort.
Katalogtjänster, tidningar, Lexbase och Facebook är några av de som brukar skapa flera sökträffar på det här sättet. Men Flashback är om möjligt värst. Som mest har vi på Oico plockat bort över 70 sökresultat till Flashback för en enda person (och de fortsätter komma).
De tjänster som finns för sökmotorbevakning, som Google Alerts och Talkwater Alerts, klarar inte av att se alla sökresultat. Vi har därför utvecklat Oico Alerts, en unik bevakningstjänst som upptäcker och dessutom tar bort sökresultat från Google med 100-procentig precision. Oftast får vi bort sökträffarna innan de ens börjat synas för vanliga google-sökningar – ibland innan de ens börjat synas i Sverige!
När du nekas att ta bort sökträffar på ditt namn från sökmotorer
Vad du kan göra om Google eller någon annan sökmotor vägrar ta bort sökresultatet?
1. Kontakta Oico
Innan du provar något av nedanstående bör du alltid kontakta oss. Vi har hjälpt hundratals klienter att få bort flera tusen sökresultat och vår erfarenhet av Googles rutiner vad gäller såväl bedömningar som kommunikation gör att vi kan vända och vrida på frågorna tills de ger med sig.
Kontakta oss redan idag genom att fylla i formuläret nederst på sidan!
2. Klaga till Integritetsskyddsmyndigheten
Om kravet grundat sig på GDPR så kan du inlämna klagomål till IMY (Integritetsskyddsmyndigheten, före detta Datainspektionen).
Det gäller dock att ha tålamod och hålla tungan rätt i mun. Väntetiden för handläggning av klagomål ligger för närvarande kring ett år. Dessutom ledde endast åtta av över 90 klagomål mot Google till tillsyn 2022.
Vi på Oico var ombud för sju av dessa (!), varav samtliga föll ut till fördel för våra klienter.
På köpet fick vi Google att ändra sina rutiner för låst innehåll – något som fått genomslag över hela Europa!
Behöver du hjälp gällande klagomål till IMY? Kontakta oss →
3. Stäm dom!
Som privatperson har du rätt att stämma sökmotorer för de skador som deras vägran åsamkar. Sverige har sett få såna rättsfall, men däremot skapades möjligheten att överhuvudtaget ta bort sökresultat från Google som resultat av ett sådant mål i Spanien 2014.
Och tro oss: Det är kul att ta sig an jättarna! 😀